Pazarlama alanında şirketler için sosyal medyayı kullanmanın önemi yadsınamaz bir gerçekliktir. Dijital ortamın insanlara anında ulaşmak gibi bir özelliğe sahip olması şirketleri bu alanda çalışma yapmaya yöneltmektedir. ‘2023 Engagement Report’ adlı rapor, işletmelerin sosyal medya ortamlarından yaptığı etkileşim ile ilgili. Söz konusu rapor işletmelerin Instagram isimli sosyal medyada yaptıkları paylaşımların etkileşim oranlarının son 3 yılda yüzde 61 düştüğünü göstermektedir.

Birçok Neden Etkileşim Oranlarında Belirleyici Rol Oynadı
Yazılım şirketi olan HubSpot’un internet uygulaması Mention’la iş birliği yapması sonucunda oluşturulan 2023 Engagement Report ve sosyal medya analitiği platformu Rival IQ tarafından hazırlanmış olan 2023 Sosyal Medya Karşılaştırma Raporu’nu Türkçeleştiren dijital pazarlama eğitmeni Oğuz Veli Yavaş, sosyal medya platformlarının, 2023 yılında pek çok marka ve tüketiciyle kurulan dijital iletişimdeki merkezi yerini koruduğunu ve her markanın farklı içerik stratejisiyle sosyal medya ortamlarında var olmaya çalışmasının yanı sıra; gerek platformların politikaları ve gerekse tüketicilerin beklentileri ve markaların içerik paylaşımlarının sıklığı gibi unsurların etkileşim oranında belirleyici nedenler olduğunu söyledi.
Yaklaşık 37 Milyon Instagram Gönderisi İncelendi
Yapılan araştırma doğrultusunda Instagram’da, 14 farklı sektöre yönelik, 2 bin 100 markanın yaklaşık olarak 37 milyon Instagram gönderisinin incelenmesi sonucunda oluşturulan 2023 Engagement Report’tan faydalanarak Instagram Etkileşim Raporu’nu hazırladığını belirten Yavaş, geçtiğimiz son üç yıl içerisinde markaların sosyal medya paylaşımlarının etkileşim oranlarında Instagram’da yüzde 61 düşüş olduğunu belirtti.
Yukarıdaki bilgilere ek olarak Yavaş, Facebook ve Twitter’da etkileşim oranlarının neredeyse sabit seyrettiğini kaydeden raporun, Instagram’daki düşüşün son 3 yılda yüzde 61 olduğunu ve hatta sadece 2022’de yüzde 30 düşüş olduğunu ortaya koyduğunu belirtti.
Rekabet Gittikçe Artıyor
Sosyal medya yapılanmalarının arasında süregelen rekabetin her geçen yıl daha da yoğun bir biçimde görüldüğünü belirten Yavaş, “Bu rekabet, platformların öne çıkardığı içerik formatlarını ve bu öne çıkarma algoritmalarını değiştiriyor. Örneğin Instagram kurulduğu zamanlarda bir fotoğraf ve statik görüntü paylaşım aracıyken, bugün TikTok, YouTube, Snap gibi rakiplerini geride bırakabilmek için dikey videoları önceliklendiriyor. Bunun yanı sıra Instagram içerik üreticileri daha çok içerik üretmeye teşvik eden ödüllendirmeler yaparken, işletmelerin de mevcut müşterilerini koruyabilmeleri ve satışlarını artırmaları için reklam vermeye teşvik ediyor. Organik etkileşimlerin işletme özelinde düşmesinin en temel sebebi budur.” dedi.
Dikey Video Yeni Bir Çağ Başlattı
Sosyal medya platformlarının dikey video formatını kullanıyor olmasının bu yapılanmalar arasında yeni bir çağ başlattığını belirten Yavaş, TikTok’a kıyasla, Instagram Reels’ın daha steril bir içerik deneyimi vaat ettiğini ve şuan Instagram’ın içerisindeki en ilgi çekici gönderi türü olduğunu belirtti.
İnsanların Reels veya Tiktok gibi mecralarda bir şeyi nasıl yapacaklarına dair araştırma yapmayı alışkanlık edindiğini düşününce, markalar için bu formatın potansiyelinin çok yüksek olduğu görünüyor diyen Yavaş, ”Türkçeleştirdiğimiz raporda ‘Her marka Reel yayımlamalı’ gibi, iç görülerden elde edilmiş trend önerilerine ulaşılabiliyor. Yine 2023 yılında Instagram’ın kendi yaptığı açıklamalar doğrultusunda tek bir içerik tipine bağlı kalınmaması gerektiğini, Carousel ve tek görsel içeriklerinin de içerik takvimine dahil edilmesi gerekiyor. İşletme, marka sahibi, girişimci ve dijital pazarlama profesyonellerinin kendi dillerinde daha rahat bilgi edinebilmeleri amacıyla Türkçeye çevirdiğimiz raporun tamamına internet sitemizden erişebiliyor.” ifadelerini kullandı.
Markaların Tweet Atma Sıklığı Yüzde 20 Azaldı
Twitter’daki marka barındıran içeriklerin etkileşim oranlarının büyük ölçüde sabit kaldığını ifade eden Yavaş, markaların tweet atma sıklığı tüm sektörlerde yaklaşık olarak yüzde 20 azaldı diyerek, konuşmasını şu şekilde sonlandırdı;
”Medya sektöründeki şirketlerin ise ortalamadan 17 kat daha fazla tweet attığı görüldü. Twitter’ın son ayları oldukça çalkantılı geçirdi. Elon Musk’ın satın alma teklifi, teklifin geri çekilmesi, hissedarlar arasında yaşanan gerilimler, Twitter’ın satın alınması ve büyük ölçekli işten çıkarmalar gibi birbirini izleyen pek çok olay, Twitter’ın sadık kullanıcı tabanında erimeye yol açtı. Öyle ki pek çok marka da bu tartışmaların yaşandığı süreçte Twitter reklamlarını durdurma kararı aldı. Tüm bunları değerlendirdiğimizde, özellikle yatırım getirisini düşünen işletmeleri Twitter özelinde paylaşım sıklığının azalması şaşırtıcı değil.”
Kaynak : DHA



