Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) 2022 yılında yapılan bir araştırma sonucunda hane halklarının tüketim harcamalarında gıda ve alkolsüz içeceklerin en yüksek paya sahip olduğunu eğitim harcamalarının ise en düşük payı aldığını açıkladı. Türkiye genelinde yapılan harcamalar içinde en yüksek payı yüzde 228 ile gıda ve alkolsüz içecek harcamaları ikinci sırada yüzde 224 ile konut ve kira harcamaları üçüncü sırada ise yüzde 213 ile ulaştırma harcamaları aldı.
Harcamalarda Gıda ve Alkolsüz İçecekler Öncelikli
Diğer taraftan toplam tüketim harcamalarında en düşük payı alan harcamalar yüzde 14 ile eğitim hizmetleri yüzde 22 sağlık ve yüzde 25 ile eğlence ve kültür harcamaları oldu. Hane halkı başına aylık ortalama tüketim harcaması 12 bin 159 TL olarak kaydedilirken, eşdeğer fert başına düşen miktar ise 6 bin 259 TL olarak belirlendi. Bu istatistikler Türkiye’de hane halklarının temel ihtiyaçlara daha fazla kaynak ayırdığını gösteriyor.
Konut ve Kira Harcamaları İkinci Sırada
Gıda harcamalarının yüksek olması insanların sağlıklı beslenmeye önem verdiğini gösterirken eğitim harcamalarının düşük olması ise eğitime yapılan yatırımın daha da artırılması gerektiğini göstermektedir. Temel gelir kaynağı maaş ücret ve yevmiye geliri olan hane halkları harcamalarının yüzde 225’ini ulaştırmaya yüzde 21’ini gıda ve alkolsüz içeceklerine ve yüzde 208’ini konut ve kira harcamalarına ayırdı. Girişimci geliri olan hane halkları ise ulaştırma harcamalarına yüzde 272 gıda ve alkolsüz içecek harcamalarına yüzde 229 ve konut ve kira harcamalarına yüzde 185 pay ayırdı.
Eğitim Harcamaları En Düşük Paya Sahip
Gelir grubuna göre harcama oranları incelendiğinde en düşük gelir grubunda yer alan hane halklarının gıda ve alkolsüz içecek harcamalarına yüzde 358 konut ve kira harcamalarına yüzde 293 ulaştırma harcamalarına yüzde 83 ve mobilya ve ev eşyası harcamalarına yüzde 55 pay ayırdığı görüldü.
En yüksek gelir grubunda yer alan hane halkları ise ulaştırma harcamalarına yüzde 285 konut ve kira harcamalarına yüzde 193 gıda ve alkolsüz içecek harcamalarına yüzde 166 ve lokanta ve otel harcamalarına yüzde 68 pay verdi. Bu verilere göre Türkiye’de hane halklarının en yüksek harcama payına gıda ve alkolsüz içeceklerin sahip olduğu eğitim harcamalarının ise en düşük payı aldığı görülmektedir.